• ابعاد آشپزخانه
  • 2023/11/09
  • ارسال شده توسط نسترن نسترن
  • 102 بازدید
  • انواع چیدمان آشپزخانه

    اصل در طراحی آشپزخانه، مکانیابی سه عنصر یخچال، لگن ظرفشویی و اجاق است. این عناصر به ترتیب، حوزه آماده سازی، حوزه شست و شو و حوزه پخت و پز را تعریف و در مجموع سه رأس مثلث کار (working triangle) را تعیین می کنند. طراحان داخلی علاوه بر تهیه نقشه ای بر اساس مثلث کاری، با امنیت و کارایی بالا، باید شرایط نگهداری از وسایل بی شمار شامل ظروف و دیگر لوازم آشپزخانه های امروزی را نیز در نظر بگیرند.

    • مجموع طول بهینه برای مثلث کار 3600-6700 میلی متر است. طرح های زیر چگونگی چیدمان مثلث کار برای ابعاد و شکل هر فضای خاص را شرح می دهد.

     

    1. آشپزخانه خطی یا تک دیواره (Single- wall kitchen)

    ساده ترین شکل سازماندهی آشپزخانه، یک ردیف از تجهیزات و پیشخوان است که در برابر یک دیوار چیدمان می شود. این طرح مناسب اتاق های باریک و طولانی یا جداره ای از یک استودیو است که در آن آشپزخانه می تواند مجزا باشد و یا در مرکز توجه فضایی قرار گیرد. برای عملکرد بهتر، پلان باید شامل فضای پیشخوان در هر دو سوی تجهیزات باشد، اما یخچال که تنها در یک سو به سطح پیشخوان نیاز دارد، می تواند در یک انتهای دیور آشپزخانه قرار گیرد. باید توجه داشت که نوع یخچال براساس جهت بازشو در، رو به پیشخوان مجاور تهیه شود.

     

    2. آشپزخانه راهرویی (Galley kitchen)

    آشپزخانه راهرویی دارای دو ردیف پیشخوان به موازات یکدیگر است. لگن ظرفشویی، ماشین ظرفشویی و اجاق ( حوزه شست و شو و پخت و پز) باید در یک جداره و یخچال (حوزه آماده سازی) در جداره دیگر آشپزخانه قرار گیرد. پیشخوان ها برای استفاده بیش از یک نفر، باید حداقل 1200 میلی متر از یکدیگر فاصله بگیرند اما اگر آشپزخانه تنها برای یک نفر طراحی شده باشد، فاصله میان پیشخوان ها می تواند تا 900 میلی متر کاهش یابد که در صورت وجود فضاهایی با دسترسی از آشپزخانه، این میزان توصیه نمی شود.

     

    3. آشپزخانه L شکل (L-shaped) یا U شکل (U-shaped)

    در این چیدمان ها، پیشخوان و وسایل بر روی دو یا سه دیوار آشپزخانه سازماندهی می شوند که در هر دو دسته فضاهای بزرگ و کوچک به کار می رود اما باید دقت داشت که در اتاق های بزرگتر، مثلث کار در محدوده طول بهینه 6700-3600 میلی متر باقی بماند. غالبا در چنین چیدمان هایی، یک بازوی L یا U، پیشخوانی را شکل می دهد که برای صرف وعده های غذایی خصوصی به کار می رود و بهتر است پیشخوان سرو غذا با افزایش ارتفاع، از حوزه های کاری آشپزخانه جدا شود.

    4. آشپزخانه جزیره ای (Island kitchen)

    یک میز کار مرکزی، فضایی تکمیلی را برای انجام فعالیت های مختلف فراهم می آوردکه بسته به تمایل آشپز، جزیره می­تواند به حوزه آماده سازی یا حوزه پخت و پز وعده های غذایی اختصاص یابد. در میان طرح بندی های بالا، این چیدمان می تواند موجب تقویت روابط اجتماعی خانواده در آشپزخانه باشد که بهتر است در مکان های بزرگ با وسعت کافی میان پیشخوان ها و جزیره به کار رود.

     

     

    مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
    دیدگاهتان را بنویسید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *